Animatik Sentetik 1
Küçüklüğümden beri çizgi filmleri büyük bir zevkle takip etmişimdir. 80’lerde TRT’de özellikle “Cumartesiden Cumartesiye” kuşağını birçoğunuz gibi hiç kaçırmazdım. Uçan Kaz, Esteban, Clementine, Voltran, Vikingler gibi o dönemde zevkle seyrettiğim çizgi filmler, 90’lı yıllara geldiğinde yerini Transformers, Robotech gibi bilimkurgu çizgi filmlere bırakmıştı. Ardından 90’lı yılların sonlarına doğru bilgisayar teknolojisinin etkisiyle animasyon tekniğinin boyutları değişti ve günümüzde yaratıcılıkla paralel olarak ilerleyen, inanılmaz derecede yaratıcı, birbirinden çok farklı, sınırları zorlayan uç örnekler yaratılmaya başladı. İkinci boyut yerini üçüncü bir boyuta bıraktı ve hatta dördüncüsüne zemin hazırladı. Tekniğin gelişimi öyle bir duruma geldi ki, aktörler, aktristler yerlerini 3D karakterlere bıraktı. Final Fantasy animasyonu bu bakımdan ilk ve en önemli örneklerden biri oldu.
Reklam dünyasında animasyonun (çizgi karakterlerin) kullanımı yeni değil. Bilgisayar bazlı animasyonun ortaya çıkışından çok önceleri, 1930’larda tasarımcılar her bir kareyi ayrı ayrı elle çizmek için zor şartlar altında çalıştılar. Dönemin öne çıkan animasyon yönetmenleri ve karakter tasarımcıları Jam Handy, John Sutherland, Fleischer Studios ve Walt Disney’di. Animasyon tekniğini kullanarak, Rice Krispies gibi meşhur markalara reklamlar hazırladılar. Bu ürün günümüzde hala reklamda kullanılan elflerle çağrışım yapmaktadır. 1930’larda reklam ajansları ve animasyon stüdyoları Esso Gasoline, Oldsmobile Motor Company ve Chevrolet için yapılan farklı uygulamalarla geniş bir ürün yelpazesini çizgi film kullanarak sattırmayı amaçlamışlardır.
Örneğin Chevrolet, “Sinderella İçin Bir Divan” adlı Frank Goldman imzalı kısa animasyon filmde, klasik Sinderella hikayesinin üzerine otomotiv öğesini oturtmuştur. Kellogg’s için yaratılan Snap, Crackle, Pop ise ünlü kahvaltı gevreği markası Rice Crispies için 1933 yılında yaratılan üç farklı çizgi karakterdi.
Mr. Clean, Lucky Strike, Ajax, Gillette, Domestos ve Winston gibi markalara yapılan animasyonlar her ne kadar şu anki dönem için hafif bir tebessümle izleniyor olsalar da, dönemin şartları düşünüldüğünde, kendi kategorilerinde her biri birbirinden başarılı işler oldu.
-
Tabii bazı başarısız işlerden de söz etmekte yarar var. 1962 yılında çekilen ve Winston sigaraları için Hanna-Barbera’nın efsanevi çizgi filmi Taş Devri kullanıldığında büyük bir tepki almış ve televizyonlarda gösterimi durdurulmuştu. 1970’lerde ise yine aynı çizgi film bu sefer çocuklara yönelik Seventies adlı bir vitamin markası için kullanılmıştı.
2000’li yıllar ise bilgisayar yazılımlarının ve başarılı tasarımcıların yarattığı farklı bir dünyanın yeni yüzyılı oldu. Reklam ajansları; karakter tasarımcıları, illüstratörler ve animasyon stüdyolarıyla ortaklaşa hareket ederek, fikirlerini hiç varolmayan bir dünya, varolmayan karakterler, varolmayan bir atmosfer üstüne kurdular ve ortaya küçük büyük herkesin büyük bir zevkle izlediği birbirinden üstün animasyon reklamlar ve kısa filmler çıktı.
Bu yazıda geçtiğimiz dönemlerde herkes tarafından büyük bir ilgi gören animasyonların birkaç prodüksiyon şirketini anlatacağım. Eksikler varsa lütfen yorum yazın.
“Puslu ve sisli bir sokakta illüstre edilmiş karakterler ağır aksak yürümektedir. Ara bir sokakta çıkan küçük ve tatlı bir kız çocuğu elinde kurabiyesiyle, minik ısırıklar ala ala sokakta yürümeye başlar. Gördüğü herkese kurabiyesinin yarısını verir ama kurabiyesi hiç bitmez. Çünkü kurabiyesini ne kadar paylaşırsa paylaşsın, her zaman eski, tam haline geliyordur. Sona doğru kendi boyunda kediye benzer bir çocuğa rastlar ve ona kurabiyesini vermek ister. Ama kediye benzeyen çocuğun da zaten kendini yenileyen bir kurabiyesi vardır.”
Yukarıdaki özet hikaye Microsoft’un yeni MP3 çaları Zune için yapılan kısa bir animasyon filmden alınma. Los Angeles’te bulunan 72andSunny reklam ajansının Zune için gerçekleştirdiği bu kampanya tamamen internet üzerinden yayıldı. Ajans, kendi alanlarında çok iyi işler çıkartan ve ödüllü animasyon stüdyolarıyla çalıştılar. Tokyoplastic, Passion Pictures. Motion Theory, The Ebeling Group, Slinky Pictures vs.
Motion Theory
Yakın zamanda başlatılan HP’nin “Bilgisayar hayatındır” başlıklı global kampanyasının post prodüksiyon ve animasyon aşamalarını dünyaca ünlü Motion Theory şirketi üstlenmişti. Venice Kaliforniya’da faaliyet gösteren Motion Theory’nin son zamanlarda özellikle Türkiye’de haber yapılmasının nedenlerinden biri ise, müzik dünyasında başarılı işlere imza atan ve tasarım, animasyon, özel efektler konularında uzman olan Kaan Atilla’nın HP filmlerinin sanat yönetmeni olması. Beck’in “Girl” adlı video klibini Motion Theory ile birlikte hazırlayan Kaan Atilla, Müzik Video Yapımcıları Birliği’nden en iyi efekt ödülünü aldı.
Tokyoplastic
2004 yılında Sundance Online Film Festivali’nde animasyon dalında Seyirci Ödülü alan Tokyoplastic bu dalın en başarılı temsilcilerinden. 3D ve Flash alanında kendilerine has bir üslubu olan şirketin son film serisi ise Saatchi&Saatchi Los Angeles’la birlikte çalıştıkları Toyota Yaris filmlerinden oluşuyor. Microsoft Zune için yaptıkları “Eyes” filmi ise 3D animasyonun iyi örneklerinden biri.
Passion Pictures
Microsoft Zune için “Endless Cookie” animasyonunu yapan Passion Pictures, takip edenler için bilinen bir isim. “One day in September” adlı belgeselle Oscar ve Emmy alan şirket, animasyon dalındakini başarısını Kia, Domestos, Sony PlayStation, Vodafone ve Gorillaz için yaptıkları filmler ve müzik videolarıyla kanıtlamış son dönemin başarılı stüdyolarından.
The Ebeling Group
The Ebeling Group, Los Angeles, New York, Sao Paulo ve Tokyo’da faaliyet gösteren ve bünyesinde dünyaca ünlü tasarımcılar, MK12, Nakd, Lobo, Tennant, Caskey, Convert ve Bitstate gibi başarılı yönetmenler ve firmalar bulunduran, The Art Director's Club, BDA, The Clios ve The One Show’da ödüller kazanan bir yapım şirketi. Uluslararası çapta tanınan reklam, kısa film, tanıtım filmi ve müzik videolarıyla öne çıkan şirket; Adidas, Coca-Cola, Diesel, Levi’s, MTV, Nike ve Ford için yaptıkları işlerle de hatırı sayılır bir saygınlığa sahip. (Yönetmenlerinden Sao Paulo’dan Lobo, Buenos Aires Hayvanat Bahçesi için yaptığı animasyonla 53. Uluslararası Cannes Film Festivali’nde Bronz Aslan’ın sahibi olmuştu.). Zune kampanyası filmi ise burada.
Devam edecek.
Reklam dünyasında animasyonun (çizgi karakterlerin) kullanımı yeni değil. Bilgisayar bazlı animasyonun ortaya çıkışından çok önceleri, 1930’larda tasarımcılar her bir kareyi ayrı ayrı elle çizmek için zor şartlar altında çalıştılar. Dönemin öne çıkan animasyon yönetmenleri ve karakter tasarımcıları Jam Handy, John Sutherland, Fleischer Studios ve Walt Disney’di. Animasyon tekniğini kullanarak, Rice Krispies gibi meşhur markalara reklamlar hazırladılar. Bu ürün günümüzde hala reklamda kullanılan elflerle çağrışım yapmaktadır. 1930’larda reklam ajansları ve animasyon stüdyoları Esso Gasoline, Oldsmobile Motor Company ve Chevrolet için yapılan farklı uygulamalarla geniş bir ürün yelpazesini çizgi film kullanarak sattırmayı amaçlamışlardır.
Örneğin Chevrolet, “Sinderella İçin Bir Divan” adlı Frank Goldman imzalı kısa animasyon filmde, klasik Sinderella hikayesinin üzerine otomotiv öğesini oturtmuştur. Kellogg’s için yaratılan Snap, Crackle, Pop ise ünlü kahvaltı gevreği markası Rice Crispies için 1933 yılında yaratılan üç farklı çizgi karakterdi.
Mr. Clean, Lucky Strike, Ajax, Gillette, Domestos ve Winston gibi markalara yapılan animasyonlar her ne kadar şu anki dönem için hafif bir tebessümle izleniyor olsalar da, dönemin şartları düşünüldüğünde, kendi kategorilerinde her biri birbirinden başarılı işler oldu.
-
Tabii bazı başarısız işlerden de söz etmekte yarar var. 1962 yılında çekilen ve Winston sigaraları için Hanna-Barbera’nın efsanevi çizgi filmi Taş Devri kullanıldığında büyük bir tepki almış ve televizyonlarda gösterimi durdurulmuştu. 1970’lerde ise yine aynı çizgi film bu sefer çocuklara yönelik Seventies adlı bir vitamin markası için kullanılmıştı.
2000’li yıllar ise bilgisayar yazılımlarının ve başarılı tasarımcıların yarattığı farklı bir dünyanın yeni yüzyılı oldu. Reklam ajansları; karakter tasarımcıları, illüstratörler ve animasyon stüdyolarıyla ortaklaşa hareket ederek, fikirlerini hiç varolmayan bir dünya, varolmayan karakterler, varolmayan bir atmosfer üstüne kurdular ve ortaya küçük büyük herkesin büyük bir zevkle izlediği birbirinden üstün animasyon reklamlar ve kısa filmler çıktı.
Bu yazıda geçtiğimiz dönemlerde herkes tarafından büyük bir ilgi gören animasyonların birkaç prodüksiyon şirketini anlatacağım. Eksikler varsa lütfen yorum yazın.
“Puslu ve sisli bir sokakta illüstre edilmiş karakterler ağır aksak yürümektedir. Ara bir sokakta çıkan küçük ve tatlı bir kız çocuğu elinde kurabiyesiyle, minik ısırıklar ala ala sokakta yürümeye başlar. Gördüğü herkese kurabiyesinin yarısını verir ama kurabiyesi hiç bitmez. Çünkü kurabiyesini ne kadar paylaşırsa paylaşsın, her zaman eski, tam haline geliyordur. Sona doğru kendi boyunda kediye benzer bir çocuğa rastlar ve ona kurabiyesini vermek ister. Ama kediye benzeyen çocuğun da zaten kendini yenileyen bir kurabiyesi vardır.”
Yukarıdaki özet hikaye Microsoft’un yeni MP3 çaları Zune için yapılan kısa bir animasyon filmden alınma. Los Angeles’te bulunan 72andSunny reklam ajansının Zune için gerçekleştirdiği bu kampanya tamamen internet üzerinden yayıldı. Ajans, kendi alanlarında çok iyi işler çıkartan ve ödüllü animasyon stüdyolarıyla çalıştılar. Tokyoplastic, Passion Pictures. Motion Theory, The Ebeling Group, Slinky Pictures vs.
Motion Theory
Yakın zamanda başlatılan HP’nin “Bilgisayar hayatındır” başlıklı global kampanyasının post prodüksiyon ve animasyon aşamalarını dünyaca ünlü Motion Theory şirketi üstlenmişti. Venice Kaliforniya’da faaliyet gösteren Motion Theory’nin son zamanlarda özellikle Türkiye’de haber yapılmasının nedenlerinden biri ise, müzik dünyasında başarılı işlere imza atan ve tasarım, animasyon, özel efektler konularında uzman olan Kaan Atilla’nın HP filmlerinin sanat yönetmeni olması. Beck’in “Girl” adlı video klibini Motion Theory ile birlikte hazırlayan Kaan Atilla, Müzik Video Yapımcıları Birliği’nden en iyi efekt ödülünü aldı.
Tokyoplastic
2004 yılında Sundance Online Film Festivali’nde animasyon dalında Seyirci Ödülü alan Tokyoplastic bu dalın en başarılı temsilcilerinden. 3D ve Flash alanında kendilerine has bir üslubu olan şirketin son film serisi ise Saatchi&Saatchi Los Angeles’la birlikte çalıştıkları Toyota Yaris filmlerinden oluşuyor. Microsoft Zune için yaptıkları “Eyes” filmi ise 3D animasyonun iyi örneklerinden biri.
Passion Pictures
Microsoft Zune için “Endless Cookie” animasyonunu yapan Passion Pictures, takip edenler için bilinen bir isim. “One day in September” adlı belgeselle Oscar ve Emmy alan şirket, animasyon dalındakini başarısını Kia, Domestos, Sony PlayStation, Vodafone ve Gorillaz için yaptıkları filmler ve müzik videolarıyla kanıtlamış son dönemin başarılı stüdyolarından.
The Ebeling Group
The Ebeling Group, Los Angeles, New York, Sao Paulo ve Tokyo’da faaliyet gösteren ve bünyesinde dünyaca ünlü tasarımcılar, MK12, Nakd, Lobo, Tennant, Caskey, Convert ve Bitstate gibi başarılı yönetmenler ve firmalar bulunduran, The Art Director's Club, BDA, The Clios ve The One Show’da ödüller kazanan bir yapım şirketi. Uluslararası çapta tanınan reklam, kısa film, tanıtım filmi ve müzik videolarıyla öne çıkan şirket; Adidas, Coca-Cola, Diesel, Levi’s, MTV, Nike ve Ford için yaptıkları işlerle de hatırı sayılır bir saygınlığa sahip. (Yönetmenlerinden Sao Paulo’dan Lobo, Buenos Aires Hayvanat Bahçesi için yaptığı animasyonla 53. Uluslararası Cannes Film Festivali’nde Bronz Aslan’ın sahibi olmuştu.). Zune kampanyası filmi ise burada.
Devam edecek.
1 Comments:
çok güzel bi yazı olmuş. devamını bekliyoruz.
Yorum Gönder
<< Home