Reklamda Sinan Çetin 6 (Tez devamı)
ARÇELİK ÇELİK:
Yenilik ve değişim yoluna giden Arçelik’in çektirdiği bu imaj filmleri büyük ses getirmiştir. Sinan Çetin’ in çektiği Arçelik reklam filmlerinde Çelik adında robot baş kahramandır. Türk seyircisi genel olarak animatik ya da çizgi kahramanları benimsememektedir. Seyircinin bir robotla özdeşleşmesi zor görünse de, Sinan Çetin robota insansı özellikler ve duygusal tepkiler ekleyerek, seyircinin robotla yakınlık kurmasını sağlamıştır. Arçelik’in teknolojik gelişimlerinin simgesi olan Çelik karakteri ile Bekçi Sırrı’nın ilişkileri üzerine kurulan filmler, seyircinin büyük sempatisini kazanmıştır. Teknoloji karşısında bilgisiz ve şaşkın olan biz Türkler’in simgesi Bekçi Sırrı’dır. Çelik, teknolojinin simgesi olarak, Sırrı’ya her gün yeni bir şey öğretir. Bu tatlı ve sıcak iletişim, Arçelik’in yeni imajını önemli ölçüde etkilemiştir.
COLA TURKA:
Young & Rubicam Reklamevi ajansının eski Kreatif Direktörü Serdar Erener “Türkiye’nin kolası” sloganıyla, dünyaya yüzlerini dönen, pozitif milliyetçilik duygularını içinde barındıran esprili bir reklam yapma fikrini benimsedi ve bu fikri uygulamaya geçirdi. Reklam filminde, Chevy Chase tipik bir Amerikan aile babasını canlandırır. Cola Turka’yı ise ilk defa kahve içmek için gittiği bir yerde kovboy figürlü kişinin elinde görür. Karşısındaki kişinin “bendensin!” gibi Türk halkının sıkça kullandığı davranış biçimleriyle karşılaşır ve ne olduğunu anlayamadığı için şaşkına döner. Şaşkınlıkla evine gider ama evine geldiğinde, eşinin biber dolması yapması, kayınvalide ve kayınpederinin akşam yemeğine geleceğini söylemesi karşısında, evdeki durumun da pek farklı olmadığını anlar. Akşam yemeği yerken bütün aile İngilizce şarkı söyler, Cola Turka’larından birer yudum alır ve aniden 10. yıl marşını söylemeye başlarlar. Aile babasının artık tam anlamıyla kafası karışır. Cola Turka’sından içer ve o da 10. yıl marşına eşlik etmeye başlar. Sıra vedalaşmaya geldiğinde artık her şey Türk adet ve geleneklerine göre yapılır, büyüklerin elleri öpülür, arabanın arkasından su dökülür, sokaktan seyyar satıcı geçer ve son karede artık Türkleşen aile babası bıyığıyla birlikte gülümserken ekran kararır. Sinan Çetin, reklam filminde genel olarak pastel renklere yer vermiştir. Mekan olarak kullanılan kafede ve evde ağırlıklı olarak kahverengi tonlar kullanılmıştır. Bu renkler izleyici üzerinde soğuk ve samimiyetsiz bir etki yaratmaktadır. Reklam dilinde kahverengi ve bej renkler kostüm kullanımında tercih edilmezler çünkü bu renklerin karakter üzerinde silik bir etki yarattığı düşünülür. Kahramanımızın giydiği bej rengi takım elbise ve taşıdığı kahverengi bond çanta seyirciye, oyuncunun içe kapanık, durgun ve çekingen bir karaktere sahip olduğunu anlatmaktadır. Ürün üzerinde kullanılan kırmızı ve beyaz renkler Türk bayrağının renklerini simgelemektedir. Reklam filminde, ürünü ön plana çıkartmak için kırmızı renk sadece ürün üzerinde kullanılmıştır. Cola Turka reklamı duygusal bir temaya sahiptir. Türk halkının milliyetçilik duygularını ön plana çıkartan reklamda, Amerikan kültürünün simgesi haline gelen Coca Cola markasının yerine artık Türkiye’nin de bir kolası olduğu vurgulanmaktadır.
BONUS CARD PREMIUM:
Bonus Card’ın kampanya filmlerinden biri olan Premium filmi, ünlü oyuncu Kadir İnanır üzerine kuruludur. Bonus Card reklam filmlerinde, bonuskafa diye adlandırılan, kocaman, kıvırcık saç modeli yer almaktadır. Zencilerin saçlarına benzeyen bu model, Bonus Card kullanıldığı anda insanların kafasının üzerinde belirir. Premium filminde de bu özellik kullanılır. Kadir İnanır, bir bara gider. Barda bonus card’la para harcadıkça, chip parası birikir. Hediye içkiler önüne sunulur. Bonus kazandıkça, saçları da bonus kafaya dönüşür. Bonusların artış oranına göre saçları önce siyah, sonra gümüş ve en sonunda da altın rengine döner. Filmde, Kadir İnanır’ın oynatılmasının amacı, Kadir İnanır’ın Türk halkı üzerinde yarattığı maço erkek imajından yararlanarak bir ironi yaratmaktır. Sinan Çetin, yıllar önce çektiği Komser Şekspir filminde, Kadir İnanır’ın sert imajını yıkarak, elbise giydirmiştir. Şimdi de Bonus kafa reklamları ile bir mit haline dönüşen Kadir İnanır kurallarını, Kadirizm’i yıkmıştır.
Sinan Çetin, Türkiye’nin en büyük reklam ajanslarıyla sayısız reklam filmine imza atmıştır. Çalıştığı ajansların içinde en önemli ajanslardan biri Young & Rubicam Reklamevi’dir. 1990’lı yıllarda başlayan Serdar Erener-Sinan Çetin fikir ortaklığı, Serdar Erener’in 2003 yılında kurduğu Alametifarika reklam ajansında da devam etmektedir.
Yenilik ve değişim yoluna giden Arçelik’in çektirdiği bu imaj filmleri büyük ses getirmiştir. Sinan Çetin’ in çektiği Arçelik reklam filmlerinde Çelik adında robot baş kahramandır. Türk seyircisi genel olarak animatik ya da çizgi kahramanları benimsememektedir. Seyircinin bir robotla özdeşleşmesi zor görünse de, Sinan Çetin robota insansı özellikler ve duygusal tepkiler ekleyerek, seyircinin robotla yakınlık kurmasını sağlamıştır. Arçelik’in teknolojik gelişimlerinin simgesi olan Çelik karakteri ile Bekçi Sırrı’nın ilişkileri üzerine kurulan filmler, seyircinin büyük sempatisini kazanmıştır. Teknoloji karşısında bilgisiz ve şaşkın olan biz Türkler’in simgesi Bekçi Sırrı’dır. Çelik, teknolojinin simgesi olarak, Sırrı’ya her gün yeni bir şey öğretir. Bu tatlı ve sıcak iletişim, Arçelik’in yeni imajını önemli ölçüde etkilemiştir.
COLA TURKA:
Young & Rubicam Reklamevi ajansının eski Kreatif Direktörü Serdar Erener “Türkiye’nin kolası” sloganıyla, dünyaya yüzlerini dönen, pozitif milliyetçilik duygularını içinde barındıran esprili bir reklam yapma fikrini benimsedi ve bu fikri uygulamaya geçirdi. Reklam filminde, Chevy Chase tipik bir Amerikan aile babasını canlandırır. Cola Turka’yı ise ilk defa kahve içmek için gittiği bir yerde kovboy figürlü kişinin elinde görür. Karşısındaki kişinin “bendensin!” gibi Türk halkının sıkça kullandığı davranış biçimleriyle karşılaşır ve ne olduğunu anlayamadığı için şaşkına döner. Şaşkınlıkla evine gider ama evine geldiğinde, eşinin biber dolması yapması, kayınvalide ve kayınpederinin akşam yemeğine geleceğini söylemesi karşısında, evdeki durumun da pek farklı olmadığını anlar. Akşam yemeği yerken bütün aile İngilizce şarkı söyler, Cola Turka’larından birer yudum alır ve aniden 10. yıl marşını söylemeye başlarlar. Aile babasının artık tam anlamıyla kafası karışır. Cola Turka’sından içer ve o da 10. yıl marşına eşlik etmeye başlar. Sıra vedalaşmaya geldiğinde artık her şey Türk adet ve geleneklerine göre yapılır, büyüklerin elleri öpülür, arabanın arkasından su dökülür, sokaktan seyyar satıcı geçer ve son karede artık Türkleşen aile babası bıyığıyla birlikte gülümserken ekran kararır. Sinan Çetin, reklam filminde genel olarak pastel renklere yer vermiştir. Mekan olarak kullanılan kafede ve evde ağırlıklı olarak kahverengi tonlar kullanılmıştır. Bu renkler izleyici üzerinde soğuk ve samimiyetsiz bir etki yaratmaktadır. Reklam dilinde kahverengi ve bej renkler kostüm kullanımında tercih edilmezler çünkü bu renklerin karakter üzerinde silik bir etki yarattığı düşünülür. Kahramanımızın giydiği bej rengi takım elbise ve taşıdığı kahverengi bond çanta seyirciye, oyuncunun içe kapanık, durgun ve çekingen bir karaktere sahip olduğunu anlatmaktadır. Ürün üzerinde kullanılan kırmızı ve beyaz renkler Türk bayrağının renklerini simgelemektedir. Reklam filminde, ürünü ön plana çıkartmak için kırmızı renk sadece ürün üzerinde kullanılmıştır. Cola Turka reklamı duygusal bir temaya sahiptir. Türk halkının milliyetçilik duygularını ön plana çıkartan reklamda, Amerikan kültürünün simgesi haline gelen Coca Cola markasının yerine artık Türkiye’nin de bir kolası olduğu vurgulanmaktadır.
BONUS CARD PREMIUM:
Bonus Card’ın kampanya filmlerinden biri olan Premium filmi, ünlü oyuncu Kadir İnanır üzerine kuruludur. Bonus Card reklam filmlerinde, bonuskafa diye adlandırılan, kocaman, kıvırcık saç modeli yer almaktadır. Zencilerin saçlarına benzeyen bu model, Bonus Card kullanıldığı anda insanların kafasının üzerinde belirir. Premium filminde de bu özellik kullanılır. Kadir İnanır, bir bara gider. Barda bonus card’la para harcadıkça, chip parası birikir. Hediye içkiler önüne sunulur. Bonus kazandıkça, saçları da bonus kafaya dönüşür. Bonusların artış oranına göre saçları önce siyah, sonra gümüş ve en sonunda da altın rengine döner. Filmde, Kadir İnanır’ın oynatılmasının amacı, Kadir İnanır’ın Türk halkı üzerinde yarattığı maço erkek imajından yararlanarak bir ironi yaratmaktır. Sinan Çetin, yıllar önce çektiği Komser Şekspir filminde, Kadir İnanır’ın sert imajını yıkarak, elbise giydirmiştir. Şimdi de Bonus kafa reklamları ile bir mit haline dönüşen Kadir İnanır kurallarını, Kadirizm’i yıkmıştır.
Sinan Çetin, Türkiye’nin en büyük reklam ajanslarıyla sayısız reklam filmine imza atmıştır. Çalıştığı ajansların içinde en önemli ajanslardan biri Young & Rubicam Reklamevi’dir. 1990’lı yıllarda başlayan Serdar Erener-Sinan Çetin fikir ortaklığı, Serdar Erener’in 2003 yılında kurduğu Alametifarika reklam ajansında da devam etmektedir.
0 Comments:
Yorum Gönder
<< Home